Een hoge ranking leidt tot zichtbaarheid

Lees hier hoe Google werkt en doe er je voordeel mee!

Hoog in Google

De hele wereld maakt gebruik van de zoektechnologie van Google. De zoekdienst is zó populair geworden, dat "Googlen" inmiddels als werkwoord ingeburgerd is in de Nederlandse taal en synoniem staat voor "zoeken op internet". Als organisatie kun je je concurrent te slim af zijn door gevonden te worden op relevante zoekopdrachten. Staat jullie website boven die van anderen, dan kan dat een heleboel bezoekers op je website opleveren. Bezoekers die kunnen converteren tot betalende klant. Maar hoe kom je eigenlijk hoog in Google?
Hoe Google functioneert

Er bestaat helaas geen simpel trucje om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Wel kunnen we goed bestuderen hoe Google functioneert, waar Google op let bij het beoordelen van webpagina's, en hoe je die kennis kunt inzetten om jouw eigen website op relevante zoekopdrachten zo hoog mogelijk in de resultatenlijst te krijgen. Zoekmachine optimalisatie noemen we dat, of in het engels search engine optimization, SEO.

SEO is al inzetbaar met een aantal vuistregels en om die te kunnen toepassen, is het belangrijk om een idee te hebben van hoe Google ongeveer werkt. Met een beknopte uitleg (het is dan wel een flinke lap tekst maar bedenk je dat er boeken over geschreven zijn van meer dan 1.000 pagina's) gaan we daar proberen helderheid in te brengen.

Web crawling

Google ontdekt nieuwe content op het web door webpagina's te crawlen. In een notendop: Google bezoekt een webpagina, slaat die pagina op, analyseert welke linkjes naar andere pagina's er in die pagina staan en slaat die hyperlinks apart op in een "nog-te-bezoeken"-lijst. Door deze stappen te herhalen ontdekt Google alle pagina's op internet en welke woorden er op die pagina's staan.

Web indexing

Door middel van web crawling kopieert Google dus in principe het hele web en bewaart die kopie op haar eigen servers. Vervolgens knipt Google alle pagina's op in losse woorden en slaat die losse woorden apart op in een soort woordenboek. Komt een woord voor op een pagina dan wordt die pagina aan dat woord gekoppeld. Indexing heet dit: er ontstaat een bibliotheek van woorden met elk een lijst van pagina's waarop dat woord voorkomt. Deze bibliotheek van losse woorden met elk een pagina-lijst (de index dus) is het begin van een werkende zoekmachine: zoekt iemand naar een woord, dan heeft Google al een index (de zoekresultaten-lijst) klaarliggen met alle ontdekte pagina's die dat woord bevatten.

Populariteit door PageRank

Maar stel dat iemand zoekt naar 'voetbal' en Google heeft 100.000 pagina's ontdekt met dat woord erop, hoe bepaalt Google dan welk van die 100.000 pagina's bovenaan in de resultatenlijst hoort?

Alle tijdens het crawlen ontdekte linkjes vormen samen een soort verkeersnetwerk: de linkjes vormen de wegen van pagina A naar pagina B. Als een hele populaire webpagina, met miljoenen bezoekers, linkt naar een tweede pagina, dan wordt ook die tweede pagina populair door het linkje. Heel veel linkjes samen helpen ook om verkeer naar een pagina te brengen. Hyperlinks zeggen dus iets over de populariteit van een pagina.

Google heeft midden jaren '90 een rekenformule bedacht om door middel van alle gevonden linkjes in de web index de link-populariteit van elke pagina op het web te bepalen: PageRank geheten. De PageRank van een pagina stelt kortgezegd de kans voor die een willekeurige bezoeker heeft om via het klikken op willekeurige links op internetpagina's juist op die ene pagina terecht te komen. Hoe hoger de PageRank van een pagina, hoe groter de kans om erop te belanden. PageRank is vervolgens te gebruiken om een volgorde aan te brengen in de zoekresultaten. Google redeneert dat een pagina niet voor niets populair is: de content erop zal wel hartstikke interessant zijn.

Relevantie door context

Doordat een populaire pagina waarschijnlijk ook interessant is, kan Google gaan analyseren hoe de samenhang van verschillende woorden op die populaire pagina's is. Want de combinatie van verschillende gerelateeerde woorden bij elkaar maakt die pagina's waarschijnlijk interessant.

Populaire voetbal-pagina's bevatten waarschijnlijk ook andere voetbal-gerelateerde woorden, zoals bijvoorbeeld "wedstrijd", "doelpunt", "competitie", "FC Barcelona", "Lionel Messi" en "Johan Cruijff". De aanwezigheid van dit soort gerelateerde woorden op een pagina maakt een pagina relevant als antwoord op een zoekterm. Als een bepaalde populaire pagina wel het woord "voetbal" bevat maar geen andere voetbal-gerelateerde termen, dan hoort die pagina waarschijnlijk toch niet bovenaan de zoekresultaten wanneer gezocht wordt op de term "voetbal".

Zoekmachine optimalisatie

De combinatie van populariteit en relevantie maakt dat een pagina bovenaan de resultaten van een bepaalde zoekopdracht hoort. Dit principe vormt de kern van de werking van Google. Om zélf met je eigen website bovenaan in Google te komen zal je site hieraan moeten voldoen.

On-Page optimalisatie

Door de content op je webpagina's interessant en prettig leesbaar te maken, optimaliseer je die zowel voor je bezoekers als voor een hogere ranking in Google. We noemen dat On-Page optimalisatie. Bij het (her-)schrijven van tekst moet je je daarom (als je wilt optimaliseren) eerst afvragen op welke zoekterm die pagina zou moeten gaan ranken. Vervolgens noteer je woorden die aan die zoekterm gerelateerd zijn en probeer je ze op een logische manier in je tekst te verwerken.

Heb je de Page title (deze vind je in het tabblad van je browser als je je pagina daarin opent) voorzien van je belangrijkste woorden? Dat is belangrijk om te doen; kijk maar eens naar willekeurige zoekresultaten in Google, daarin staan in grote blauwe woorden de paginatitels. Valt het je ook op dat die blauwe paginatitels vaak ook het woord bevatten waarop je hebt gezocht?

Gebruik je kopteksten op je pagina's en vatten die goed samen waar de aansluitende lopende tekst over gaat? Ook prima! Kopteksten zijn vaak groter weergegeven dan lopende tekst en je zou door alleen de kopteksten te "scannen" al moeten weten waar de pagina over gaat. Google let daar ook op.

Off-Page optimalisatie

Paradoxaal genoeg zouden veel mensen je website ook moeten kunnen vinden als er geen Google of andere zoekmachines zouden bestaan. Namelijk via linkjes op andere websites wijzend naar jullie eigen site. Hoe populairder de websites die naar jullie linken, hoe meer bezoekers je zelf via een klik vanaf die sites krijgt. Vooral als die linkende websites zelf relevant zijn voor de zoektermen waarop je wilt dat jouw webpagina's ranken. Zulke linkjes krijg je door samenwerking met anderen, door initiatieven te nemen waar anderen over schrijven en door interessante content te publiceren. Zoals uitgelegd in de paragraaf over PageRank, pikt Google die links op en beloont ze met een hogere ranking.

Mogen we ook voor jullie een nieuwe website maken?